معرفی آب انبار دو قلو کیش

معرفی آب انبار دو قلو کیش

کیش جزیره‌ ای در میان آب‌ های خلیج همیشه فارس است که با ساحل های بی همتایش هر فردی را شیفته و مجذوب جاذبه‌ های توریستی خود می‌کند و یک سفر زیبا و بیاد ماندنی برای مسافران به فراهم می سازد.

این جزیره محبوب نکته التقاط سنت، طبیعت، هنر و تکنولوژی است که با چشم انداز های دلفریب خود همه را به خود جذب می‌کند. جاذبه‌ های زیادی در کیش وجود دارد که آب انبار آن، از جمله جاذبه ‌های تاریخی این جزیره محسوب می شود که در شمال جزیره واقع شده است

آب انبار دوقلو در ماه های گرم فصل تابستان مورد استفاده واقع می شد تا به هنگام خشکسالی و بتواند کمی آب آشامیدنی و آب خنک مردم منطقه را تامین کند. آب انبار کیش با معماری زیبای خود یادگاری از روزگاران قدیم است. آب انبار در مجاورت جاذبه‌ هایی مانند شهر باستانی حریره و مجموعه درخت سبز کیش قرار دارد و با حضور در این منطقه می‌توان از همه آنها در کنار هم نهایت لذت را برد.

تاریخچه آب انبار کیش

تاریخچه آب انبار کیش

تاسیس آب انبار به سال 1372 هجری شمسی بر می گردد. آب انبار دوقلو کیش در مکان یک آب انبار قدیمی ساخته شده است و به طور کامل مرمت شده و بازسازی شده یک مدل باستانی می باشد. هدف اصلی ساخت آن، جمع آوری آب‌ های سطحی بود تا در فصول گرم سال آب مردم را فراهم کند.

آب انبار کیش شامل دو گنبد و 5 بادگیر است که شیوه معماری بسیار تحسین برانگیزی دارد. معماری آن مانند سبک و سیاق معماری سنتی یزد است. در این شیوه معماری شاهد ساخت بادگیرها هستیم که آن ها را برای خنک کردن محیط داخلی بنا مورد استفاده قرار می دادند. این خنکی هوا تنها در فضای داخلی این آب انبار ها قابل احساس است.

طراحی آب انبار دوقلو کیش

طراحی آب انبار دوقلو کیش

همانگونه که ذکر شد آب انبار دوقلو در کیش دارای دو گنبد و پنج بادگیر می باشد که از آن جهت خنک کردن محیط و آب بهره می جستند؛ همچنین در بخش بالای ورودی آب انبار نیز روزنه هایی موجود بوده که موجب معتدل سازی هوای داخل آب انبار به ویژه در فصل گرم تابستان می شود.

جالب است بدانید که شیوه کار این بادگیر به نحوی طراحی شده  است که هوا از یک طرف وارد آب انبار شده و بعد از داخل شدن به برج، به بخش های پایینی انتقال می یابد سپس بعد از برخورد با آب و خنک سازی آن از سمت دیگر برج خارج می شود.

ناگفته نماند که آن زمانی که داخل آب انبار دوقلو در کیش مملو از آب بوده هوای مطلوب و بسیار خنکی در آن إحساس می شد، ولی امروزه به علت خالی بودن آن از آب، این خنکی هوا کمتر قابل حس است.

جاذبه های دیدنی اطراف آب انبار

اگر قصد بازدید از آب انبار دوقلو کیش را دارید جالب است بدانید که این مجموعه تاریخی مرمت شده در شمال جزیره زیبای کیش واقع شده و اطراف این مجموعه پر است از جاذبه های گردشگری منحصر به فرد این جزیره مثل شهر باستانی حریره، مجموعه درخت سبز، مجموعه ورزشی المپیک قرار دارند که فرصتی خوبی برای دوستداران تاریخ و طبیعت به شمار می رود تا با بازدید از این مجموعه ها خاطرات به یاد ماندنی برای خود و عزیزانشان فراهم سازند.

هدف احداث آب انبار

هدف احداث آب انبار

ایران در یک منطقه کم باران واقع شده است و در اغلب مواقع مردم با مشکلات کم آبی روبرو می ‌شدند. به همین خاطر مردم در صدد احداث آب انبار ها شدند تا این که بتوانند آب آشامیدنی خود را تامین و ذخیره کنند. همانطور که بیان شد این بنا به سبک معماری یزد تاسیس شده است.

در بالای قسمت ورودی این مکان که وارد می‌شویم روزنه‌ هایی را رویت می‌کنیم که از این روزنه ‌ها برای ایجاد جریان هوا در داخل بهره مند می شدند تا که در هوای ماه های گرم سال محیط آب انبار معتدل حفظ شود.

در واقع روزنه‌ ها به بادگیر ها کمک می‌کنند تا این محیط خنک نگهداری شود و آب داخل مخازن رو به گرمی نرود. اما اکنون در این آب انبار هیچ آبی وجود ندارد و به همین دلیل دیگر محیط داخلی این مکان را نمی توان چندان خنک خواند و کمی گرم به نظر می‌ رسد

آب انبار دوقلو چرا مورد بهره وری قرار نمی گیرد

درست است که هنوز ۳۰ سال نمی شود که از بازسازی این آب انبار دوقلو با الهام گرفتن از معماری سنتی یزدی می‌گذرد ولی به علت ساخت‌ و ساز در مسیر آب ‌های سطحی، افزایش فضا های صنعتی و نیاز روزافزون به آب در منطقه کیش کاربری این آب انبار از مکانی برای ذخیره سازی آب به مکانی برای بازدید گردشگران تغییر کاربری داده است.

همچنین در گذشته نیز به دلیل آب در این محل جمع شده بود، هوای داخل آب انبار خنکی بسیار مطلوبی داشته است اما هم اکنون که آب انبار بدون آب به سر می برد هوای داخل و بیرون آن خیلی تفاوتی ندارد و دارای خنکی بسیار کمتری است.

آدرس آب انبار کیش

آب انبار کیش در ضلع شمالی این جزیره و در منطقه حریره واقع شده است. کسانی که مایل به بازدید از این مکان هستند می ‌توانند با ماشین شخصی و یا با دوچرخه خود را به این مکان برسانند. و از آن بازدید کرده و لذت ببرند.

کیش مکانی فوق العاده برای دوچرخه سواریست و به همین علت میتوان از مسیر ویژه دوچرخه سواری کیش استفاده نمود. مدت زمان بازدید از آن یک تا دو ساعت به طول می انجامد تا که بتوان با صفر و صد مجموعه آشنا خوبی به دست آورد. در این مدت زمان می‌توان به داخل آب انبار رفت و فضای داخلی این مجموعه با روزنه‌ های بالایی آن را مشاهده کرد. البته می توانید به بالا رفته و از پشت بام این آب انبار نیز دیدن فرمایید.

کلام آخر

کیش جزیره پر گردشگر و مهمان نواز، پر از شگفتی هاست که حتی می توان گفت تلاقی طبیعت،تاریخ، هنر و تکنولوژی است. آب انبار دوقلوی کیش یک نمونه از این موارد است که در این مقاله از کیش بریم به معرفی ساختار، تاریخچه، جاذبه های اطراف آن و..پرداختیم.

 

6 یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.