کیش بریم یا قشم

کیش بریم یا قشم

برای مقایسه کیش و قشم، اینک به بررسی ویژگی های جغرافیایی جزیره قشم در جنوب ایران می پردازیم. مساحت جزیره قشم 1491 کیلومتر مربع است و جالب است بدانید که این عدد دو برابر مساحت کشور بحرین (دومین جزیره بزرگ خلیج فارس) است. این دو جزیره از نظر آب و هوایی تفاوت چندانی ندارند و میانگین دمای قشم نیز 26 درجه سانتیگراد است. مهمترین گیاهان این منطقه جنگل های حرا هستند که منطقه وسیعی از جزیره را پوشش می دهند. جالب است بدانید که درختان خرما نسبتا کمیاب هستند. با ما در کیش بریم همراه باشید.

بریم جزیره کیش

جزیره کیش یکی از برترین مکان های گردشگری است که تعداد زیادی از بازدیدکنندگان و مسافران را به خود جذب کرده است. این جزیره از دوره هخامنشیان یکی از جزایر خلیج فارس بوده و هنوز هم متعلق به ایران است.

فقط در جزیره کیش می توان مناظر معروف و منحصر به فرد، غروب و طلوع خورشید را در پشت دریا، انعکاس آن در خلیج فارس و شبح یک کشتی باستانی را دید.

سفر به کیش به شما این امکان را می دهد که با طبیعت ارتباط برقرار کنید و همچنین با تاریخ و فرهنگ جزیره آشنا شوید. این جزیره بیضی شکل که سالانه پذیرای بیش از یک میلیون و 500 گردشگر داخلی و خارجی است، لذت یک تعطیلات مجلل را برای شما فراهم می کند. در این پست تمام توصیه های سفر به جزیره کیش را مرور می کنیم و به یکی از رایج ترین نگرانی های گردشگران پاسخ می دهیم: آیا سفر به جزیره کیش بی خطر است؟ یکی دیگر از اهداف این پست معرفی بهترین کسب و کار اجاره خودرو در کیش است تا در هزینه های خود صرفه جویی کنید. با ما همراه باشید تا بهترین بهره را از سفر خود به جزیره کیش ببرید.

کیش بریم یا قشم

جزیره کیش کجاست؟

جزیره کیش با 90 کیلومتر مربع وسعت یکی از زیباترین جزایر خلیج فارس است که در 18 کیلومتری سواحل جنوبی ایران و 300 کیلومتری بندرعباس قرار دارد. جزیره کیش با 90 کیلومتر مربع وسعت یکی از زیباترین جزایر خلیج فارس است که در 18 کیلومتری سواحل جنوبی ایران و 300 کیلومتری بندرعباس قرار دارد.

ساحل دریا جنوب

مهم ترین جاذبه های جزایر جنوبی سواحل رویایی آنهاست و از این رو برای مقایسه این دو جزیره باید سواحل آنها را با هم مقایسه کنیم. جزیره کیش یک جزیره توریستی تمام عیار است که مملو از هتل های مجلل است که در کنار دریا ساخته شده اند که ساختار ساحلی بسیار مدرن و شیکی را تشکیل می دهند. تمامی امکانات تفریحی آبی با مدرن ترین امکانات موجود است و قایق های لوکس در این منطقه گشت و گذار می کنند. پارک های زیبایی در امتداد ساحل ساخته شده اند که کاوش در آنها حسی خواهد بود. در سراسر ساحل، یک مسیر پیاده روی وجود دارد که دارای یک منطقه مخصوص دوچرخه سواری نیز می باشد. اگر علاقه مند هستید، می توانید موتور سیکلت، دوچرخه یا اسکوتر کرایه کنید و با آنها در ساحل گشت و گذار کنید.

منطقه اختصاصی برای شنا زنان و مردان از یکدیگر دور است و هر دو در نقطه‌ای از جزیره و هر دو دور از مرکز هتل‌ها هستند. این امکان وجود دارد که ساحل در سمت شما کاملا صاف و بدون موج باشد، اما از طرف دیگر طوفانی باشد. به همین دلیل لطفا قبل از رفتن به سواحل برای شنا با مسئولان تماس بگیرید و از باز بودن سواحل و مجاز بودن شنا مطمئن شوید. شب های کنار دریا هیجان خاص خود را دارد و جمعیت تا سحر در سواحل قدم می زنند. رستوران ها و کافه های کنار ساحل باز هستند و زندگی در نزدیکی آنها جریان دارد.

کیش بریم یا قشم

مروارید خلیج فارس

جزیره قشم نه تنها مقصد مناسبی برای شنا در آب‌های شفاف است، بلکه جنبه‌های جالب‌تری نیز برای بازدیدکنندگان دارد که در این مقاله با آن‌ها آشنا خواهید شد.

بیشتر مسافران جاذبه های دیدنی ایران را شهرهای معروف اصفهان، کاشان، یزد و شیراز می دانند. این پارس اصیل است که بیشتر آن در استان فارس یا اطراف آن است. با این حال، ایران دارای چندین منطقه با مناظر و فرهنگ های متفاوت است. یکی از این مکان های منحصر به فرد در خلیج فارس است: جزیره قشم.

جزیره قشم با مناظر خیره‌کننده و فرهنگ جذاب، در طول سفر چشم‌انداز دیگری از ایران را به شما ارائه می‌دهد. حتی برای مسافرانی که مدت کوتاهی در ایران هستند، امکان بازدید از جزایر در چند روز وجود دارد، زیرا با پروازهای روزانه به تهران و پروازهای هفتگی به شیراز در ارتباط است.

قشم همچنین چهار پرواز در هفته با دبی دارد که می تواند برای ورود یا خروج از کشور راحت باشد. جالب است بدانید که نه تنها می‌توانید ویزای خود را در بدو ورود به فرودگاه بین‌المللی قشم دریافت کنید، بلکه بازدیدکنندگان نیز می‌توانند تا یک ماه بدون ویزا در جزیره بمانند.

پس اکنون که می دانید سفر سریع به جزیره قشم آسان است، بیایید دلایلی را کشف کنیم که چرا نباید بازدید از بزرگترین جزیره خلیج فارس را از دست بدهید!

اولین و تنها ژئوپارک یونسکو در خاورمیانه

اگر یک زمین شناس آماتور هستید، یا اگر به سادگی به دنبال باورنکردنی ترین و عجیب ترین مناظر هستید، قشم زمین بازی شماست!

این جزیره در سال 2006 به عنوان ژئوپارک یونسکو به ثبت رسیده است زیرا دارای تنوع عظیمی از پدیده های زمین شناسی نادر است. این جزیره همچنین پناهگاه بسیاری از حیوانات و گونه های پرندگان است که می توانید آنها را در منطقه حفاظت شده جنگل حرا مشاهده کنید.

ایران دیگری را از طریق یک فرهنگ منحصر به فرد کشف کنید

یکی از جالب ترین بخش های سفر به قشم، کشف یک فرهنگ کاملاً جدید است. از نظر سنت ها، این جزیره اشتراکات کمی با سرزمین اصلی دارد. به عنوان مثال زبان را در نظر بگیرید: اگر تقریباً همه در آنجا فارسی می‌دانند، این زبان فقط زبان دوم است.

 

در قشم مردم به زبان خود صحبت می کنند که ترکیبی از فارسی، عربی، هندی، انگلیسی و پرتغالی است. این نشان دهنده تاریخ جزیره است: استعمار بریتانیا و پرتغال از یک طرف و تجارت با قایق با عمان، آفریقا و هند از طرف دیگر.

 

جالب است بدانید که اکثریت قریب به اتفاق ساکنان قشم را مسلمانان سنی تشکیل می دهند، در حالی که اکثریت قریب به اتفاق ایران شیعه هستند. در نتیجه مردم قشم بسیاری از سنت ها و جشن های خود را با کشورهای عربی همسایه به جای بقیه ایران به اشتراک می گذارند.

 

اکثر مردم قشم هنوز لباس‌های سنتی می‌پوشند: لباس‌های سفید بلند مردانه، شبیه به آنچه در کشورهای حاشیه خلیج فارس یافت می‌شود، و لباس‌ها و شلوارهای رنگارنگ برای زنان. نسل‌های قدیمی‌تر زنان نیز هنوز از ماسکی برای پوشاندن بخشی از صورت خود استفاده می‌کنند که به آن Borghe می‌گویند.

 

علاوه بر زبان و لباس، غذا نیز بسیار خاص جزیره است، با غذاهای دریایی و ادویه های فراوان. موسیقی همچنین بخش بسیار مهمی از هویت جزیره است، با برخی اجراهای موسیقی خاص که در آن ها درام ها مهمترین نقش را می نوازند.

کیش بریم یا قشم

سفرهای روزانه به جزایر هنگام و هرمز

قشم به اندازه کافی جاهای دیدنی دارد که شایسته یک سفر سه روزه است. اما اگر وقت بیشتری دارید، ارزش دیدن دو دختر کوچک قشم را نیز دارد: جزیره هنگام و جزیره هرمز. هر دو بسیار کوچک هستند، حدود 40 متر مربع، و می توان در طول روز از جزیره قشم بازدید کرد.

 

جزیره هنگام به خاطر دلفین هایش معروف است. بیشتر سال، صدها دلفین برای تولید مثل به آنجا می آیند. یک قایق سواری کوتاه بین قشم و هنگام به بازدیدکنندگان این امکان را می دهد که از فاصله نزدیک ده ها دلفین بازیگوش را در دریا ببینند.

 

هنگام همچنین یک مکان عالی برای شنا است، زیرا علاقه اصلی آن سواحل بکر است، جایی که می توانید تمام روز را به تنهایی بگذرانید! اگرچه ممکن است غزال از شما دیدن کند که بومی جزیره است.

 

هرمز علیرغم اینکه بخشی از ژئوپارک یونسکو نیست، از نظر زمین شناسی جواهری باورنکردنی است، غار رنگین کمان، ساحل نقره ای و دره رنگین کمانش. کل جزیره به سادگی نفس گیر است.

 

متأسفانه، از موفقیت خود رنج برده است و در طول فصل پربار به شدت شلوغ و آلوده است.

 

آیا به جای قشم باید از کیش دیدن کنید؟

بسیاری از مردم تمایل دارند قشم را با کیش، دیگر جزیره اصلی خلیج فارس اشتباه بگیرند. از این گذشته، نام ها کاملاً به هم نزدیک هستند و در گذشته حتی در نقشه ها قشم را قشم می گفتند!

با این حال، حتی اگر هر دو جزیره هر دو در خلیج فارس واقع شده باشند، اشتراکات بسیار کمی دارند.

اول اینکه کیش خیلی کوچکتر از قشم است. پس این جزیره تنوع زمین شناسی قشم را ندارد. همچنین دارای سواحل زیبا و نقاط زیر آب برای غواصان است و این جاذبه اصلی برای گردشگران است.

 

این جزیره به نوعی جزیره تفریحی ایران است که دارای هتل های زیبا، مراکز خرید بزرگ، استخرها و سواحل خصوصی است. کیش قصد دارد مدرن و لوکس باشد. در مقابل، قشم در تلاش است تا سنت های خود را ماندگار کند و فرهنگ خود را از مدرنیته حفظ کند. در مجموع، این دو حالت ذهنی بسیار متفاوت است!

 

قبل از اینکه دیر شود از جزیره قشم دیدن کنید

پس تا به حال متوجه شده بودید که اصلی ترین علایق سفر به قشم، شگفتی های طبیعی و اصالت آن است. این واقعیت که به عنوان یک ژئوپارک به رسمیت شناخته می شود، تضمینی برای حفظ شکوه های طبیعی است، زیرا ساخت و سازها و سایر تغییرات در محیط ژئوسایت ها مجاز نیستند. در مورد سنت ها و اصالت، متأسفانه، ممکن است حفظ آن سخت تر باشد.

 

در واقع، قشم در حال تبدیل شدن به یک مقصد توریستی در حال رشد به ویژه برای گردشگری محلی است. در دهه های گذشته تعداد مهمانپذیرها بیش از دو برابر شده است.

تاکنون، این توسعه گردشگری پیامدهای مثبتی داشته و به مردم محلی کمک کرده تا زندگی خود را بهبود بخشند و مشاغل کم درآمد و خطرناک را به نفع گردشگری ترک کنند. با این حال، اخیراً پیامدهای منفی نیز به همراه داشته است، مانند افزایش ناگهانی قیمت زمین، تغییر در فرهنگ، و روند کلی اصیل سازی.

اشتراک گذاری

6 یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.