جزیره کیش در خلیج فارس در استان هرمزگان در جنوب ایران واقع شده است. این جزیره که در گذشته «قیس» نامیده می شد، سالانه یک میلیون گردشگر را به خود جذب می کند. کیش دارای طبیعتی زیبا و منحصر به فرد، سواحل آرام با ماسه های مرجانی، آب زلال با شفافیت بی نظیری است که چشم انداز آبزیان را در عمق چند متری امکان پذیر می کند، پوشش گیاهی مناسب، سرسبزی و طراوت به ویژه در هفت ماه سال را فراهم کرده است.

چشم اندازی زیبا برای این جزیره که هر ساله میلیون ها دوستدار طبیعت و دریا را به خود جذب می کند. جزیره کیش از نظر زمین هموار است. ارتفاع نسبی این جزیره از سطح دریا حدود 32 متر است و بلندترین نقطه آن در شرق آن با ارتفاع حدود 45 متر قرار دارد. بنابراین ساحل با شیب نسبتا ملایمی به دریا منتهی می شود. جزیره کیش ساختاری مرجانی دارد. جزایر مرجانی معمولاً از پخش شدن مرجان ها و سایر مواد آلی بر روی تاقدیس ها، گنبدهای نمکی و مواد آتشفشانی تشکیل می شوند.

تاریخچه جزیره کیش

کیش در زمان پادشاهان عیلام و آشور و برخورد تمدن های آن زمان به ویژه سومری و ایلامی از اهمیت زیادی برخوردار بود و عمیقاً تحت تأثیر فرهنگ این تمدن ها بود. اکثر کشتی های بادبانی اولیه دوران باستان مستقیماً از شوش و رودخانه کارون به خلیج فارس می آمدند و از خلیج فارس به سمت سواحل شمالی حرکت می کردند.

جزایر هرمز، قشم و کیش نزدیک به انتهای این منطقه و به عنوان توقفگاه اصلی برای تهیه و تبادل کالا و نیازهای تجاری پایگاه های دریایی قرار داشتند. از زمان هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان این جزیره تحت تسلط ایران بود. با گسترش اسلام، این جزیره به دست خلفای اموی درآمد و این امر تا سال 249 هجری قمری ادامه یافت. در آن سال یکی از مردم ایران از فرمان خلیفه سرپیچی کرد و تمام جزایر خلیج فارس از جمله کیش را تصرف کرد. پرتغالی ها تا زمان صفویه در کیش بودند و متأسفانه جز ویرانی آثار دیگری از خود به جا نگذاشتند تا اینکه سرانجام شاه عباس پس از پایان جنگ با عثمانی ها اقدام به رهایی بحرین، هرمز و کیش از سلطه بیگانگان کرد.

این جزیره در دوره سلجوقیان به بزرگترین مرکز تجاری خلیج فارس تبدیل شد. کیش در قرون پنجم تا هفتم در اوج توسعه و شکوفایی قرار داشت. علاوه بر این، شهادت مورخان و سیاحان ایرانی و عرب، بقایای شهر تاریخی حریره، گواه خوبی است که نشان می‌دهد کیش شهری زیبا و یکی از مراکز تجاری مهم در دوره‌های ایلخانی، تیموری و اتابک بوده است. در دوره پهلوی این جزیره چندین بار خرید و فروش شد. در سال 1970 این جزیره مورد بازدید هیئت‌های متخصص آمریکایی و ایرانی قرار گرفت و با توجه به موقعیت جغرافیایی و استراتژیک، کیش به‌عنوان مرکز بین‌المللی گردشگری – تجاری مطرح شد. سرانجام در سال 1371 با تأسیس سازمان منطقه آزاد کیش، توسعه سریع جزیره آغاز شد.

اقلیم جزیره کیش

اقلیم جزیره کیش

آب و هوای کیش گرم و مرطوب و میانگین دمای سالانه آن 26.6 درجه سانتیگراد است. آب و هوای این جزیره تحت تأثیر توده های هوای شمال غرب و جنوب، اما کاملاً خشک و با بارش اندک است. باران در ماه های زمستان بیشتر به صورت رگبار می بارد. رطوبت هوا در تابستان زیاد است و حتی تا صد درصد هم می رسد. بهترین زمان برای سفر به جزیره کیش ماه های دی تا فروردین است. جزیره کیش در این ماه ها هوای لطیف و دوست داشتنی دارد.

سبک زندگی مردم کیش

سبک زندگی مردم کیش

دشداشه (لباس بلند) لباس محلی مردان است. ساز اصلی کیش نوعی طبل محلی است. شغل سنتی مردم بومی ماهیگیری، دامپروری، دریانوردی و تجارت است و مردم در گذشته به مروارید کاری می پرداختند. غذاهای محلی کیش شامل انواع «قلیه»، «مازروبه» و «حریسه» است که اغلب با ماهی تهیه می شود، بومیان جزیره از نژادهای دراویدی، نوردیک، سامی و سیاه هستند و به زبان های عربی و فارسی صحبت می کنند. در کنار توسعه گردشگری و تجاری در جزیره، بخشی از مردم به کارهای خدماتی و بقیه به شیوه های سنتی زندگی می کنند، ماهیگیری و شکار در بین بومیان رایج است و تاجران محلی در بازار صفین مشغول به کار هستند.

ساحل جزیره کیش

جاذبه های گردشگری جزیره کیش

چشم اندازی زیبا برای این جزیره که هر ساله میلیون ها دوستدار طبیعت و دریا را به خود جذب می کند.

ساحل جزیره کیش

ساحل نقره ای، آفتاب، آسمان آبی، آب آبی، هوای پاک و آرامش کامل، کیش را مرواریدی در خلیج فارس کرده است. یکی از شگفتی های جزیره مرجانی کیش، ساحل نقره ای آن است. خاک آن دارای ساختار مرجانی با رنگ نقره ای است که در زیر نور خورشید با درخشندگی چشمگیری می درخشد. این ویژگی است که بسیاری از سواحل که پوشیده از ماسه هستند، آن را ندارند. آب دریا شفاف است و به راحتی از فاصله دور دیده می شود. دوستداران محیط زیست این خاصیت را به مرجان های اطراف جزیره نسبت می دهند و معتقدند مرجان ها به طور طبیعی باعث شفافیت آب می شوند.

کیش از نظر وسعت یکی از بزرگترین سواحل است و مسافران می توانند به دور از سروصداهای دیگر سواحل معروف استراحت کنند. ماهی و سایر آبزیان در ساحل این جزیره از ویژگی های کمیاب آن به شمار می روند. ماهی های زینتی بسیار زیبا که در آب های حاشیه ای قرار دارند وجود خود را از مخاطب پنهان نمی کنند و می توانند ساعت ها مسافران را سرگرم کنند. در عین حال مرغوب ترین ماهی های خوراکی کشور توسط ماهیگیران این جزیره صید می شود. علاقه مندان به ماهیگیری می توانند در سواحل جنوبی و غربی جزیره ماهی بگیرند. ساحل کیش یکی از امن ترین سواحل دنیاست. آب ساحلی جزیره هیچ کوسه خطرناکی ندارد و شنا بی خطر است. لازم به ذکر است که کوسه هایی که در ساحل دیده می شوند ماهی های کوچک می خورند و برای شناگران خطرناک نیستند. ساحل این جزیره به نوعی استثناست که هم در فصول سرد و هم در فصول گرم قابل استفاده است و امکان ورزش های دریایی را نیز دارد.

شهر زیرزمینی کاریز

شهر زیرزمینی کاریز

قنات کاریز یک منطقه گردشگری و تاریخی کیش است که قدمت آن به بیش از 2500 سال می رسد. این قنات در عمق 16 متری زمین قرار دارد و سقف آن پوشیده از صدف ها و مرجان هایی است که به گفته کارشناسان بین 270 تا 570 میلیون سال قدمت دارند. مساحت این قنات 10000 مترمربع است و به دلیل ویژگی های منحصر به فردش از جمله آب شیرین، هوای خنک در زیرزمین و سقف مرجانی پر از فسیل های باستانی در فهرست مهم ترین آثار جهان قرار دارد.

شهر زیرزمینی کاریز شامل سه قنات و 274 حلقه چاه آب است. فضایی تفریحی است که امکان بازدید از قنات های باستانی کیش را فراهم می کند. برخی از این چاه ها کاملا سالم هستند و برخی از آنها به شکل مخروطی برای تهویه هوا و روشنایی بهتر تغییر یافته اند. بخشی از این شهر زیرزمینی به غرفه های صنایع دستی، گالری های هنری، رستوران ها، موزه ها و غیره اختصاص دارد.

کشتی یونانی کیش

کشتی یونانی کیش

در غرب جزیره کشتی عظیمی در ساحل دیده می شود که به “کشتی یونانی” معروف است. کشتی یونانی از نظر تاریخی مهم نیست. این کشتی توسط ویلیام همیلتون در سال 1943 در بندر گلاسکو اسکاتلند به وزن 7061 تن و طول 136 متر ساخته شد و در بازگشت از ایران در سفر آنها به یونان به گل نشست و هشتاد روز تلاش برای بالا کشیدن کشتی بی نتیجه ماند. تلاش های ناموفق زیادی برای خروج آن صورت گرفت و به ناچار مسافران مجبور به ترک آن شدند، زیرا بیرون کشیدن کشتی عملیات مقرون به صرفه ای نبود.

اما چیزی که توجه این کشتی قدیمی غول پیکر را جلب می کند موقعیت آن در غرب جزیره در هنگام غروب خورشید است. غروب خورشید از مناظر شگفت انگیز در ساحل این جزیره است. آخرین پرتوهای تابش خورشید رنگ های زرد، قرمز و نارنجی را در سراسر آسمان ایجاد می کند و سایه ابرها تابلویی زیبا و رمانتیک در پشت کشتی یونانی ایجاد می کند. به همین دلیل است که هر روز گروه زیادی از گردشگران و علاقه مندان به تماشای این مناظر زیبا و خارق العاده می روند و عکس می گیرند.

شهر حریره کیش

شهر حریره کیش

شهر باستانی حریره در استان هرمزگان در کیش واقع شده و از آثار گردشگری به شمار می رود. در شمال جزیره و نزدیک مجموعه ورزشی المپیک، خرابه هایی دیده می شود که یادگار شهر باستانی حریره است. دوران طلایی یا دوران شکوفایی این شهر از قرن چهارم تا اوایل قرن دهم هجری قمری بوده است. این شهر باستانی 120 هکتار وسعت دارد. محوطه باستانی حریره شامل خانه اعیانی، حمام، مسجد و قنات های قدیمی است که بر اساس نتایج کاوش های باستان شناسی تاکنون انجام شده است. آنچه از این شهر بر جای مانده حجمی از معماری شهری است و طاق ها و سقف های دست نخورده به ندرت دیده می شود اما در برخی موارد برخی از پوشش های طاق در برابر فرسودگی ایمن باقی مانده است. حریره یکی از جاذبه‌های کمیاب جزیره است که زمانی بندر مهم و ارتباطی بین هند، چین، اروپا و ایران بوده و امروزه پشته‌های خاکی از آن باقی مانده است.

پارک دلفین ها کیش

پارک دلفین ها کیش

مجموعه تفریحی پارک دلفین در جنوب شرقی این جزیره واقع شده است و مساحتی بالغ بر 100 هکتار دارد. این مجموعه شامل فضای سبز با انواع گونه های مختلف گیاهی به همراه باغ پرندگان و اولین و تنها پارک دلفین ها در ایران است. گونه های مختلف پستانداران دریایی از جمله دلفین، شیر دریایی شمال، شیر دریایی جنوب، گربه دریایی شمالی، دلفین و پنگوئن که توسط مربیان ایرانی آموزش داده می شود، قابل مشاهده است و بازدیدکنندگان می توانند به تماشای نمایش های هنری آن ها بنشینند.

در مجموع 21 پستاندار دریایی در استخرهایی با حجم 18000 متر مکعب پر از آب دریا نگهداری می شوند. فضاهای سبز پارک دلفین شامل بیش از صد گونه گیاهی از جمله هزاران درخت نخل، بنیان، اکالیپتوس، اقاقیا، کهور، گل ختمی و بیش از 25 گونه کاکتوس و گیاهان دیگر است که با توجه به اقلیم و اقلیم در نوع خود بی نظیر هستند.

اسکله تفریحی کیش

اسکله تفریحی کیش

مجموعه ای با امکانات سرگرمی و تفریحی مانند جت اسکی، قایق های پدالی (با ظرفیت چهار نفر)، قایق های ماهیگیری، قایق های ردیفی، سه چرخه آبی، امکانات غواصی و قایق های کف شیشه ای که برای تماشای دنیای شگفت انگیز ماهی ها در خلیج فارس اسکله تفریحی در مجاورت مجموعه های تفریحی دیگر قرار دارد و مورد استقبال گردشگران و خانواده ها قرار گرفته است.

خانه مردم شناسی جزیره کیش

خانه مردم شناسی جزیره کیش

خانه مردم شناسی در ساختمانی با قدمت 200 سال در قدیمی ترین منطقه جزیره (سفین قدیم) واقع شده است. مساحت این خانه یک هزار و دویست متر مربع است که دارای 15 اتاق، دو حیاط، حجره و یک حیاط خانوادگی است. معماری آن کاملا بومی است. این خانه برای معرفی تاریخ، فرهنگ، آداب و رسوم، سبک زندگی و صنایع دستی منحصر به فرد بومیان، با هدف ایجاد اشتغال برای جوامع بومی و توسعه گردشگری پایدار ساخته شده است. خانه نمادی از اصالت و مهمان نوازی مردم جزیره کیش است. در این خانه شیوه زندگی و مشاغل قدیمی بومیان معرفی شده است و همچنین تعداد زیادی وسایل آشپزی قدیمی، مروارید، ماهیگیری، دو حلقه چاه آب برای تامین آب آشامیدنی ساکنان نیز برای بازدید عموم به نمایش گذاشته شده است.

بازار  های کیش

بازار های کیش

بازارها و مراکز تجاری کیش که با معماری مدرن خود در خلیج فارس و خاورمیانه بی نظیر هستند، انگیزه اقتصادی این جزیره است. این بازارها به عنوان نماینده بزرگترین شرکت های جهان فعالیت می کنند و انواع کالاها را عرضه می کنند. بازارها و مراکز تجاری جاذبه برای تعداد قابل توجهی از مسافران است. کیش 13 بازار دارد که قدمت اکثر آنها به 10 سال می رسد. این بازارها زیر نظر تجار و بازرگانان کیش اداره می شود. برخی از این بازارها به شرح زیر است: بازار مرجان، بازار پردیس، بازار مریم، بازار زیتون و ….

سفر در جزیره کیش

سفر در جزیره کیش

برای سفر به حزیره دیدنی کیش می توانید از راه های مختلف اقدام کنید و به راحتی به این مقصد زیبا برسید در ادامه به راه های سفر به جزیره کیش خواهیم پرداخت.

سفر با ماشین

ابتدا باید به یکی از بنادر آفتاب، چارک یا لنگه سفر کنید و سپس از طریق دریا وارد جزیره کیش شوید و خودروی شخصی خود را از طریق کشتی های عظیم به این جزیره منتقل کنید.

سفر با هواپیما

پروازهای متعددی از فرودگاه بین المللی کیش به شهرهای دیگر مانند تهران، اصفهان، شیراز، تبریز، بندرعباس، مشهد، قشم، اهواز و … انجام می شود که این پروازها توسط شرکت های هواپیمایی ماهان، آسمان، نفت، زاگرس، ایران انجام می شود. ایر، آتا، کاسپین و… پرواز از تهران حدود یک ساعت و نیم طول می کشد.

سفر با قطار

انتهای راه آهن به کیش در شهر بندرعباس است و از آنجا می توانید با کشتی یا هواپیما به سفر خود ادامه دهید.

کلام آخر

جزیره کیش یکی از محبوب ترین جزیره های خلیج فارس است که طی سالیان گذشته با سرمایه گذاری های مختلفی که در حوزه گردشگری در این جزیره روی داده است توانسته است یکی از قطب های گردشگری در ایران به شمار رود، و گردشگران و مسافران زیادی را از اقسام نقاط جهان و خاورمیانه به خود جلب کند. امیدورایم که این مطلب از کیش بریم برای شما مفید واقع شده باشد و خوشحال می شویم که نظرات و پیشنهادات خودتان را برای ما ارسال کنید.

اشتراک گذاری

6 یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.