معرفی کشتی یونانی کیش

معرفی کشتی یونانی کیش

کیش یکی از پر بازدید ترین مقصد های گردشگری ایران است. دُر نیلی خلیج فارس، مقصدی خارق العاده برای گردشگران داخلی و خارجی است. همه گردشگران با هر نوع پسندی می‌تواند سفر به کیش را در اولویت های خود قرار داده و ار آن لذت ببرد. جزیره جذاب کیش پر است از جاذبه های بکر و زیبا است که در نگاه اول هر گردشگری را شیفته خود می‌کند. این جزیره با دارا بودن ساحل های تمیز و غروب های دل انگیز دریا همگان را مجذوب خود می کند.

معرفی کشتی یونانی

این کشتی عظیم که در دوران خود جزو به‌ روزترین، پر امکانات‌ ترین و قوی ترین کشتی‌ها بود، در سال ۱۳۲۲ توسط شرکت ویلیام همیلتون در گلاسکو اسکاتلند ساخته شد. این کشتی غول‌آسا که تقریبا ۱۳۶ متر طول و حدود هفت هزار تن وزن داشت مجهز به حس‌گرهای رادیویی و فاصله‌یاب‌های صوتی اکوسوندینگ بود که در زمان خود یکی از پیشرفته‌ ترین امکانات بودند. کشتی یونانی، از ابتدای ساخت تا به گل نشستن، صاحبان مختلفی به خود دیده است.

نخستین صاحب آن وزارت حمل و نقل جنگ انگلستان و شیپور امپراطور نام گذاری شد. سپس به شرکت کشتی بخار شرانت فروخته شده و نام نچرالیست را بر آن نهادند. در سال ۱۹۳۷ شرکت ایرانی لوید اند کو خرمشهر کشتی را اقدام به خریداری کرد و نام آن را کوروش پارسی گذاشت. ۶ سال بعد خطوط کشتیرانی ایران در خرمشهرکشتی را خریده و نام همدان بر آن گذاشتند. آخرین صاحبان کشتی اشخاصی یونانی تبار بودند که کشتی را به نام کولا اف نام گذاری کردند تا اینکه در سن ۲۳ سالگی، این کشتی جوان به گل نشست.

کشتی یونانی در یک نگاه

کشتی یونانی در یک نگاه

کشتی یونانی کیش هر چند حائز اهمیت بسیاری برای این جزیره است اما به سبب عدم اجرای اقدامات لازم برای حفاظت و مرمت آن، در سالهای آتی به صورت کامل از بین خواهد رفت و به همین خاطر پیشنهاد می‌کنیم که فرصت را غنیمت شمرده و با سفر به کیش عکسی خاطره انگیز از آن را بر روی دیوار خود داشته باشید. این کشتی در قرابت روستای باغو کیش آن هنگام  که در حال نزدیکی به ساحل بود، به گل نشست.

تا به حال علت به گل نشستن کشتی کشف نشده است و این در حالی است که 80 روز تلاش مستمر برای خلاصی از گیر کردن کشتی ثمر بخش نبوده و به ناچار خدمه یونانی مجبور به ترک کشتی شدند. بخش های بالایی کشتی از سلامت کامل برخوردار است ولی به دلیل اینکه قسمت های پایینی آن در برخورد مستقیم با موج های خروشان دریا می باشد روز به روز در حال پوسیده شدن بوده و تا مدتی اندک استقامت خود را از دست خواهد داد.

کشتی های معروف به گل نشسته

کشتی های معروف به گل نشسته

در جای جای دنیا کشتی های بسیاری هستند که نگون بختی با آن ها همراه بوده و به عبارتی دیگر به گل نشسته اند.

  • کشتی قدیمی در جزیره آنگلسی: یکی از کشتی های قدیمی ماهیگیری که درست مانند کشتی یونانی کیش در نزدیکی ساحل به گل نشسته و صحنه زیبایی برای عکس گرفتن خلق کرده است.
  • کشتی آلمانی پرنده: این کشتی در آب های کم عمق بندر گیثیو توقف کرده است و ملوانان قادر نبودند آن را از طوفان  سهمگین نجات دهند و با برخورد به صخره در همان مکان تا به الان باقی مانده است.
  • کشتی اس اس آیرفیلد: در شهر سیدنی استرالیا و در دهه 1970 در منطقه جنگی (دوران جنگ جهان دوم) به گل نشست. ولی هم اکنون یکی از بهترین جاذبه‌ های گردشگری استرالیا به شمار می رود.
  • قایق تفریحی برزیلی: در خلیج آردلی قطب جنوب در عمق دریا نهفته است و جالب این است که از بالای سطح آب قابل رویت است.
  • کشتی بیمارستانی: در جنگ جهانی اول در استرالیا، کشتی به عنوان بیمارستان به کار گرفته شد که گرفتار طوفان شد و در ساحل یک جزیره متروکه و بی سکنه به گل نشست.

ماجرای کشتی یونان

بیشتر از 50 سال است که آب های نیلگون خلیج فارس در جزیره کیش پذیرای گردشگران و میهمان عزیز است. کشتی یونانی یا کولا اف ،کشتی بخار باری بوده که در تب و تاب گرمای تابستان 1345 جزیره کیش به گل نشست.

داستان های متفاوت و بعضا متناقضی درباره به گل نشستن کشتی یونانی کیش گفته شده ولی به بیان منابع رسمی وضعیت مه آلود هوا و عدم وجود فانوس دریایی در جزیره کیش،  منجر به شده است که کشتی دچار خطای دید شده و به سمت جزیره حرکت کند که در نتیجه به گل نشستن خود رو تبدیل شدن به یک مقصد گردشکری را به ارمغان آورده است. البته نقل قول های دیگری نیز وجود دارد. مانند اینکه کاپیتان کشتی در وضعیت سلامت کامل نبوده و مست بوده و در نهایت بانی این اتفاق شده است. یا اینکه ملوان ها کاپیتان کشتی جهت دریافت هزینه از بیمه با هم جهت به گل نشاندن کشتی تبانی کرده بودند.

امکان بازید از داخل کشتی

امکان بازید از داخل کشتی

تا مدتی قبل که بیشتر بخش های کشتی یونانی کیش سالم بودند بازدید از داخل کشتی با لباس غواصی امکان پذیر بود و گردشگران نهایت هیجان و شگفتی را با یک کارآگاهی مجرب از داخل کشتی تجربه می‌کردند. ولی علی رغم تقاضا های متعدد، امروزه به علت فرسایش بیش از حد کشتی، بازدید از داخل آن ممکن نیست و فقط می‌توانید از بیرون، کشتی یونانی به گل نشسته ساحل کیش را نظاره گر باشید.

شایان ذکر است، این ممنوعیت به دلیل موارد امنیت جانی گردشگران است زیرا که امکان هرگونه فروریزی بخش های مختلف کشتی وجود دارد و ممکن است در صورت بازدید از داخل کشتی به گردشگران دچار آسیب بشوند.

کشتی یونانی کجاست

کشتی یونانی در بخش جنوبی جزیره واقع شده است؛ هر چند از مرکز جزیره فاصله دارید ولی از آنجایی که کیش یک جزیره کم مساحت است، برای رسیدن به جاذبه های دیگر مشکلی ندارید. در اکثر اوقات، حدود یک ربع رانندگی برای رسیدن به سایر جاذبه های گردشگری کفایت می کند. از جمله جاذبه های منحصر به فرد این نگین خلیج فارس می توان به موارد زیر اشاره کرد: سواحل کیش، شهر باستانی حریره، مجموعه پارک دلفین ها، مراکز خرید کیش، هندورابی و کاریز کیش.

هتل های نزدیک کشتی

هتل های نزدیک کشتی

اکثر هتل های کیش در قسمت شرقی جزیره واقع شده اند و کشتی یونانی کیش در سمت جنوب غربی قرار دارد. نگران نباشید، تنها 15 دقیقه زمان برای رسیدن به کشتی نیاز است. بنابراین، پیدا کردن مکانی در نزدیکی کشتی یونانی مشکلی را  به وجود نمی آورد. اگر می‌خواهید در یک هتل لوکس اقامت کنید، پشنهاد ما برای شما :هتل دریایی ترنج، هتل بزرگ داریوش و هتل بین المللی شایان است. اگر هم می خواهید در یک هتل ارزان تر اقامت کنید، پشنهاد ما برای شما :هتل فانوس کیش، هتل شباویز و هتل تماشا است.

رستوران های نزدیک کشتی

رستوران های نزدیک کشتی

اگر می خواهید که غذای خود را در کنار کشتی یونانی کیش میل کنید، می توانید رستوران هایی که در نزدیکی پارک ساحلی و کشتی یونانی قرار دارند؛ انتخاب کنید. و همینطور می‌ توانید رستوران‌ های اطراف مثل رستوران کلبه درویش، رستوران شاندیز و رستوران سالود را با انواع غذاهای سنتی کیش و همچنین غذاهای دریایی امتحان کنید.

در یک نگاه معرفی نشانی های رستوران های کیش به شرح زیر است:

  • رستوران شاندیز: خیابان جید جهان بین کلبه هور و کشتی یونانی
  • رستوران پدیده: خیابان جهان در جنوب جزیره
  • رستوران کوه نور: میدان امیرکبیر، روبروی دانشگاه کیش
  • رستوران میرمهنا: خیابان پروین اعتصامی
  • رستوران مارینار: مارینا پارک بلوار مرجان
  • فود لند کیش: خیابان مرجان نزدیک مرکز خرید مرجان
  • رستوران ساحلی فودسان: خیابان جهان نزدیک هتل دریایی ترنج
  • فست فود هاواری: میدان گلستان روبروی مسجد امام حسن
  • خانه سوخاری: خیابان مروارید روبروی مرکز خرید مروارید
  • رستوران توتی فروتی: خیابان دریا
  • قهوه خانه لاوازا: میدان پارس
  • پارمیس پلاس: میدان پردیس
  • رستوران عمو اکبر: خیابان فردوسی مجتمع حافظ روبروی مرکز خرید پانیذ

کلام آخر

جزیره کیش با دارای بودن جاذبه های بکر و نحصر به فرد خود مقصد هزاران گردشگر داخلی و خارجی می باشد که کشتی یونانی جز اولویت های اول توریست های این جزیره است؛ کیش بریم با ارائه بهترین معرفی از این جاذبه سعی دارد راهنمای شما عزیزان باشد.

اشتراک گذاری

6 یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.