شهر حریره کیش

معرفی شهر باستانی حریره کیش

جزیره کیش به دلایل مختلفی توانسته نام خود را در قلب ها حک نماید و یکی از اصلی ترین این دلایل را می‌توان جاذبه های تاریخی نظیر همچون شهر باستانی حریره کیش دانست. این شهر تاریخی سالانه میزبان حجم بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی است و گشت و گذار در جای جای آن شما را با تاریخ این جزیره بیش از پیش مانوس خواهد کرد. آثار باقی مانده از این شهر جز چند خرابه ای بیش نیستند ولی قسمت هایی از آن نیز ساختار خود را نسبتا حفظ کرده اند و می‌توانید از آنها نهایت لذت را ببرید و ترکیب هنر و تاریخ باشید.

معرفی شهر باستانی حریره

شهر باستانی حریره کیش نگین 800 ساله این جزیره است که از جمله زیباترین جا های دیدنی کیش هم محسوب می شود. این شهر تاریخی در قرن 4 هجری تاسیس شده است و به عنوان یکی از مراکز تجارت تاجران و یکی از شهرهای پیشرفته کشور در آن عهد  شناخته می ‌شده است.

شهر حریره متشکل از قسمت های مختلفی است؛ که در طول تاریخ، دستخوش مرمت و بازسازی‌ های بسیاری شده است تا سازه‌های آن بتوانند دوام و ماندگاری ‌شان را حفظ کنند. شهر تاریخی حریره در جزیره کیش هم اکنون سالانه میزبان گردشگر های بسیاری است که به آن‌ جا سفر می کنند و بافت قدیمی آن را به تماشا می پردازند. در ادامه با ما در کیش بریم همراه شوید تا با معرفی شهر باستانی حریره کیش، سفری خاطره انگیز به اعماق تاریخ در جزیره‌ای مرجانی داشته باشیم.

شهر باستانی حریره

تاریخچه شهر باستانی حریره

شهر حریره یکی از بنادر بسیار حائز اهمیت در جنوب کشور ایران به شمار می رفت که سه کشور ایران، هند و چین را به هم متصل می ساخت. ولی در حال حاضر جز بنایی مخروبه‌ که بایستی همواره مرمت شود تا آسیبی به آن نرسد، چیزی بیش نیست.

روستای باستانی حریره کیش، از زمان تاسیس خود در قرن چهارم؛ تا اوایل قرن دهم، همچنان به رشد خود ادامه می ‌داد و تاجران زیادی از کشورهای مختلف در خود جای می داد تا رونق و شکوفایی را روز افزونی را برای این شهر تاریخی به ارمغان بیاورند. اما شاید این سوال ذهنتان را درگیر خود کند که چرا تاجران، این شهر را برای مرکز داد و ستد خود انتخاب کرده بوده اند؟ این کار به سه دلیل مهم انجام شد که در ادامه به ذکر آن‌ها خواهیم پرداخت:

اگر نگاهی به تاریخ بیاندازیم، خواهیم دید که کشورهای مختلف در دنیا علاقه زیادی به آب های شیرین این جزیره داشتند. به همین علت تجار جزیره قیس را (که حال با نام کیش شناخته می شود) برای بنای شهر حریره انتخاب نمودند. برای تاجران اهمیت زیادی داشت در منطقه‌ای داد و ستد کنند که، خطری متوجه حالشان نیست.

به همین خاطرآن‌ ها عزم بر این کردند که شهر حریره را در کیش تاسیس کنند.علاوه بر آن؛ در منطقه کیش یک ساحل صخره‌ای مرتفع و 3 خلیج و دماغه وجود دارد که این قسمت ها هم باعث شدند تاجران این جزیره را برای ساخت شهر حریره رغبت بیشتری از خود نشان دهند

زمان تاسیس:

ساخت و تاسیس شهر باستانی حریره کیش سال 356 هجری قمری به وقوع پیوسته است. زمانی که دیگر اثری از شهر سیراف نبود تا میزبان تاجران باشد. بنابراین تاجران آن زمان برای اینکه بتوانند ارتباطات خود را از دست ندهند، قیس را برای داد و ستد های خود برگزیدند.ساخت شهر نیز مصادف با همان تاریخ است. یکی از علت های اساسی که شهر حریره رنگ پیشرفت را به خود دید، به قدرت رسیدن اتابکان سلغری در استان فارس و البته به دست گرفتن تاج و تخت توسط ملوک بن قیصر و خاندان طیبی بود.شاید بنا هایی که الان در شهر باستانی حریره کیش می‌ بینید منسوب به همان اوایل ساخت آن نباشد.

در واقع در زمان ایلخانیان، معماران ماهری این شهر را بازسازی کردند و هم اینک بیشتر بنا هایی که در این شهر می‌بینیم، متعلق به همان زمان هستند. کافیست تا یک گشت و گذار ساده در بافت تاریخی این شهر داشته باشید تا متوجه شوید حریره در ایران باستان چقدر پرشکوه و با عظمت بوده است. برای آشنا می توانید برای آگاهی از حقایقی که در جزیره کیش رخ داده است به سفرنامه های کیش مراجعه کنید.

وجه نامگذاری:

علت نامگذاری شهر باستانی حریره به طور دقیق مشخص نیست! برخی می‌ گویند که بانویی با نام حریره در زمان قدیم بر تخت حکومت این شهر نشست و به همین دلیل نام آن را حریره انتخاب کردند. با این حال برخی دیگر نیز می ‌گویند که این شهر در گذشته بسیار آباد بود و مراتع سرسبز زیادی داشت، به همین دلیل نام حریره را بر آن گذاشته اند.

مساحت و ساختار شهر باستانی حریره

مساحت و ساختار شهر باستانی حریره

وسعت شهر باستانی حریره کیش حدود  120 هکتار می باشد و متشمل بر بخش ‌های گوناگونی همچون بندرگاه و قصر است. این شهر همچنین یک شهر بندری است که کشتی‌ هایی از کشور های چین و هند که مشغول بازرگانی در ایران بودند در آن جا لنگر می گرفتند.

اگر توجه ریزی به مناظر موجود در این شهر بیاندازید، برج ها و بارو های موجود در آن توجه تان به خودتان جذب خواهد کرد؛ ولی شایان ذکر است که برج‌ ها به منظور محافظت از شهر در برابر دزد های دریایی احداث شده اند. از جاذبه های گردشگری که می توانید در سفر به کیش از ن بازدید کنید اسکله تفریحی کیش با انواع امکانات تفریحی و رفاهی است که برای گردشگران مهیا شده است.

باقی مانده های شهر باستانی حریره .

متاسفانه از تمام برج‌ها و ساختمان‌ها هم اکنون فقط چند پشته‌ در شهر حریره باقی است که اندازه های  بزرگی هستند. به ساختار دیواره‌های بناهای این شهر که نگاه کنید، می‌بینید که معماران آن زمان از آجر یا خشت استفاده نمی‌کردند. بلکه برای ساخت شهر تاریخی حریره سنگ‌ های آهکی و مرجانی و همچنین سنگواره‌های صدفی به کار می بستند.

وقتی به ارتفاع بعضی از ساختمان‌ های شهر نظاره گر می شوید متوجه چند طبقه بودن ساختمان‌ ها در آن دوران خواهید شد که در نوع خودش منحصر به فرد است، حتی بر پایه تخمین ‌ها، ارتفاع برخی از سازه ها تا 6 متر هم می‌رسد.

معماری شهر باستانی حریره

معماری شهر باستانی حریره

بخش‌هایی در شهر باستانی حریره وجود دارند که مشخص نیست با چه غرضی ساخته شده اند. از جمله آن سازه‌ ها می‌توان به کانال‌ های افقی و زیرزمینی اشاره کرد. و نیز چاه‌ های زیادی هم در این شهر وجود دارند که باز مشخص نیست چرا و به چه خاطر بنا شده‌ اند. باستان ‌شناسان معتقد اند دلیل احتمالی ساخت این بخش ‌ها دسترسی راحت‌تر به دریا باشد. همچنین می‌گویند مردم آن زمان برای اینکه بتوانند ماهی بگیرند یا از دریا مروارید و مرجان صید کنند، آن‌ها را احداث کرده اند.

نشانی شهر باستانی حریره

شهر باستانی حریره کیش در ضلع شمالی جزیره کیش واقع شده است  درست در کنار مجموعه المپیک این شهر که می‌توانید برای دید و بازدید از گذشته کیش از آن‌ جا بازدید کنید. :

نشانی: بلوار میرمهنا، بلوار المپیک، میدان حریره، خیابان کرانه

ساعت بازدید از شهر حریره کیش

برای بازدید از شهر باستانی حریره نیاز نیست هیچ بلیطی تهیه کنید زیرا که این شهر در منطقه‌ای واقع شده است که ورود و خروج به این شهر را رایگان می کند. شما می توانید از ساعت 10:00 صبح تا 22:00 شب به این شهر بروید و از زیبایی‌های مختلف آن بازدید  کرده و لذت ببرید

کلام آخر

شهر باستانی حریره با قدمتی 800 ساله و دارا بودن چندین بخش مجزا و پر مفهوم در جایگاه خود بی همتایی را درست گرفته است؛ در این بخش از کیش بریم خواستار معرفی از این شهر هیجان انگیز به نحو احسن برای شما عزیزان بودیم.

6 یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.