معرفی تنگه چاهکوه قشم

معرفی تنگه چاهکوه قشم

تنگه چاهکوه در قلب جزیره قشم واقع شده است. در دل کوه سنگی، شکافی به شکل صلیب، تنگی ایجاد کرده است که در روزهای گذشته مکانی مقدس محسوب می شد. طبیعت از یک سو بدنه و سطوح درونی دره را به صورت طاق، دکل و دالان ساخته است و از سوی دیگر انسان در بستر دره چاه های متعددی حفر کرده است.

این چاه ها یکی از مهم ترین منابع تامین آب شیرین این قسمت از جزیره به ویژه در سال های خشک و کم آبی بوده است. رودخانه های بریده شده در قسمت های شرقی تنگه. مشخص نیست که چه زمانی می سازند (مانند چاه)، آب از شکاف ها و نقاط مرتفع به راهنمای چاه می رسد.

دره چاهکوه در جزیره زیبای قشم واقع شده است. یکی از عجایب هفتگانه در 70 کیلومتری جزیره قشم محسوب می شود. برای رفتن به جزیره قشم که یکی از مناطق گرمسیری ایران است بهتر است آب و هوای جزیره را بشناسید. اگر دوست دارید در بهار و تابستان به جزیره بروید. بهتر است در جریان آن تشعشع، نور خورشید، گرما، زیاد، بسیار آزاردهنده است که چنین گرمایی در هر نقطه از کشور تجربه نخواهد شد. اما در فصل های پاییز و زمستان که قشم هوای بیشتری دارد، سفر خوبی در انتظار شما خواهد بود.

ساختار و تاریخچه چاهکوه قشم

ساختار و تاریخچه چاهکوه قشم

دره چاهکوه قشم دارای صخره‌ها و مجسمه‌هایی است که به‌طور طبیعی و شگفت‌انگیز بر اساس فرسایش سنگ‌های رسوبی در کوه ایجاد شده‌اند. از نظر تاریخی نیز غار کهک به عنوان دره مقدس چاهکوه معروف است. یا اگر دلیل این قداست را می خواهید بدانید،

باید به گذشته های دور برگردید، زیرا قدیمی ها از آب به دره، خود کتاب مقدس می دانستند و برای شفای بیماری ها از آنها استفاده می کردند. چاه کوه در ابتدا گسترده بود. و ارتفاع دیوارهای آن نیز زیاد بود، بنابراین دره نور کمی تابیده شد و همین امر باعث شد از عرض آن کاسته شود و عبور از آن دشوار شود.

در کف این دره نیز سوراخ های کم عمقی وجود دارد که محل ذخیره آب های جاری است. هر چه از شمال به جنوب می روید، دره وسیع تر و شیب آن بیشتر می شود. و بر این اساس به شکل انگلیسی ختم می شود و مسیر بسیار صعب العبور می شود.

مشخصات تنگه چاهکوه قشم

مشخصات تنگه چاهکوه قشم

تنگه چاهکوه یکی از مسیرهای آبی مهم در جنوب ایران است که در شمال جزیره قشم واقع شده است. این تنگه به عرض حدود ۲۰۰ متر و طول حدود ۱٫۵ کیلومتر دارد و جایی است که آب‌های خلیج فارس به دریای عمان متصل می‌شوند. در این تنگه آب‌های آبی تیره و دریایی با گسترش زیادی دیده می‌شود که به دلیل شناور بودن معدنی‌های موجود در این منطقه ایجاد شده است. این تنگه جاذبه‌گردشگری مهمی برای جزیره قشم و ایران است و مورد استقبال گردشگران داخلی و خارجی قرار دارد.

عجایب هفتگانه قشم

عجایب هفتگانه قشم

تنگه چاهکوه از عجایب هفتگانه قشم است که یکی از مهم ترین بخش از ژئوپارک قشم به شمار می رود و این منطقه در 70 کیلومتری از قشم قرار دارد و در نزدیکی روستای چاهوی شرقی جزیره واقع شده است. که این مرکز از فرودگاه قشم 42 کیلومتر فاصله دارد

دره چاهکوه نام دره ای در یکی از زیباترین جزایر ایران یعنی قشم است که به دلیل ظاهر عجیب و منحصربفردش امروزه نه تنها در ایران بلکه در جهان شناخته شده است. حاصل میلیون ها سال پدیده ها و عوامل طبیعی طبیعی است و وقتی به آن نگاه کنیم، می توان دید که به نظر می رسد به سیاره دیگری سفر کرده اید.

جاذبه های نزدیک تنگه چاهکوه

از دیگر جاذبه‌های توریستی اطراف تنگه چاهکوه، می‌توان به بازدید از جزیره قشم، بازار مرزی هنگام، منطقه تفریحی سرزدگی، ساحل های زیبای قشم و کویر قشم اشاره کرد. در کل، بازدید از تنگه چاهکوه و توریست کردن در جزیره قشم یک تجربه یاد ماندنی و بی‌نظیر برای هر کسی است که به دنبال آرامش و صلح دوستانه با طبیعت است.

همچنین، در کنار تنگه چاهکوه، شناور شدن و شنا کردن در آب‌های شفاف و خلوتی که با ماهی‌ها و جانوران دریایی متنوع پر است، برای علاقه‌مندان به آب‌رانی یک تجربه لذت‌بخش است. برای دیدن این تنگه و لذت بردن از طبیعت و دریای قشم، بهتر است در فصل بهار و تابستان سفر کنید.

بهترین زمان برای سفر به تنگه چاهکوه

بهترین زمان برای سفر به تنگه چاهکوه

بهترین زمان برای سفر به تنگه چاهکوه در فصل بهار و تابستان است. در فصل بهار، هوای نسبتاً خنک و طبیعت پوشیده به رنگ‌های گل و گیاه زیبایی فوق‌العاده‌ای به منظره تنگه چاهکوه می‌بخشد. در فصل تابستان نیز هوا گرمتر است و شما می‌توانید در ساحل و آب‌های تنگه با آفتاب و طبیعت خیره کننده‌ای که اطراف تنگه چاهکوه دارد، زمان خوبی را سپری کنید.

 

به دلیل آبی بودن تنگه چاهکوه، در فصول سرد سال بهتر است از سفر به این منطقه خودداری کنید، زیرا هوای سرد و روزهای کم آفتاب بهترین شرایط را برای لذت بردن از زیبایی‌های طبیعی و آبی تنگه فراهم نمی‌کند.

 

همچنین، باید توجه داشت که در بعضی از روزها و ماه‌های سال، تنگه چاهکوه به دلیل شدت جریان آب و وزش بادهای شدید، ممکن است برای شناوران و سواران قایق خطرناک باشد. لذا قبل از سفر به تنگه چاهکوه، باید اطلاعات هواشناسی و شرایط جوی منطقه را چک کرده و در صورت نیاز، توصیه‌های مسئولان و ایمنی را رعایت کنید.

کلام آخر 

تنگه چاهکوه به دلیل زیبایی طبیعی خاص خود، از جمله مکان‌های مورد علاقه عکاسان و علاقمندان به طبیعت محسوب می‌شود. با راندن قایق در آب‌های تنگه و تماشای زیرآبی‌های خیره کننده، می‌توانید از زیبایی‌های فراوان این منطقه لذت ببرید. خوشحالیم که ما را تا این لحضه از کیش بریم دنبال کردید و امیدواریم، نظرات و ژیشنهادات خودتان را برای ما ارسال کنید.

 

اشتراک گذاری

6 یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.